Brukervurdering: 3 / 5

Sjerne aktivSjerne aktivSjerne aktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 

mitt-liv-1

Det er rart hvordan det ene fører til det andre. Jeg ryddet litt på hardisken min og kom på disse Opelbildene som jeg tenkte kunne brukes til presenktasjon i bladet/forsiden. Dermed var jeg i gang med å skrive om min Opel- interresse.

Min første og andre OPEL Rekord A Coupé

Motivet er fra en påske (1971) da vi hadde campingvogn på Kvamskogen v/ Bergen. Vi var 6 personer inkl., en baby på 6 mnd., som overnattet i en Sprite 1000. Derfor putetørk i vårsola.

mitt-liv-1

Denne bilen kjøpte vi i 1970. Ikke den mest praktiske familiebil med barnevogn/ bag som måtte manøvreres inn i baksetet. Det var til gjengjeld god plass til understellet i bagasjerommet. Sommeren -71 var vi på ferie til Tyskland med den. Var oppe i 140 på autoban men syntes det var litt fort. Turde ikke holde den farten lenge. Bilen ble senere byttet inn til fordel for en Mercedes 200 1966 mod. Noen år senere kom jeg over en grønn coupe som sto til forfalls. Minnene trengte seg på, og jeg fikk overtatt bilen. Måtte sveise litt rust, og oppdaget etter hvert at bilen hadde vært hvit. Til min forundring dro jeg kjensel på noen gamle reperasjoner som lignet veldig på noe som jeg hadde utført på min Opel som jeg hadde eiet tidligere. Ved litt detektivarbeid, viste det seg at jeg hadde kjøpt tilbake min gamle bil! (Den var nå registrert på SN-nr. mot R- da jeg eide den.) Jeg likte ikke den grønne fargen så jeg lakkerte den rød. Den gjorde tjeneste som nr. 2 bil i noen år. Var bl.a.på telttur, med 2 barn, Sørlandet rundt. Dessverre husker jeg ikke dens videre skjebne etter at vi erstattet den med en Fiat 128 -72 mod., ca. 1979-80. Påskebildet er scannet fra originalen. Bildet som rød, er tatt sommeren 1979.

Den tredje..

Etterhvert som tiden gikk tæret lengselen. Jeg fulgte med bilannonser i alle tilgjengelige media. Så, kom jeg over en A- coupe til salgs v/Gjøvik (2005). Det ble handel. Den var kjørbar, men måtte hentes på henger da det var dårlig med bremser. Vel hjemme i Moss. (vi flyttet til Moss 1980) ble den optimistisk vasket og polert og jakten på tromler bak påbegynt. Det var ikke lett å finne tromler for en, på det tidspunktet, overkommelig pris. Det gikk vinter og vår og enda var ikke bilen på veien. Andre prosjekter ble prioritert og Opelen ble stående ute. Dette var ikke bra og etter hvert trengte den en mer omfattende resturering. Jeg solgte den til en som ville sette den i stand, men måtte ta den tilbake etter noen måneder da han mistet motet.

mitt-liv-1/ Jeg hadde forbeholdt meg at jeg hadde førsterett dersom han skulle selge den. Den ble senere solgt til en entusiast som var mer seriøs. Håper han får den på veien snart. Pt. har jeg ingen A-coupe, og har en foreløpig kjøpestopp på biler. sukk!! Jeg er iferd med å resturere/ oppgradere låven. Får da plass til flere biler innendørs. Å lagre biler ute er ikke lurt, (erfaring) virkelig synd med alle prosjektene rundt om som ikke blir solgt, på grunn av for høy prisforlangende, til entusiaster som har mulighet til å få de under tak, for en rimeligere pris. NB. Jeg har 3 stk. Ascona C som er registrert, se matrikkelen, samt noe amerikansk og 50-talls engelsk. Kommer med presentasjon av Ascona-interessen ved en senere anledning (ved neste rydding av hardisken?)