Brukervurdering: 0 / 5

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Den originale «Das Auto» - Kadett B

Opelregisteret Informerer fikk anledning til å være med på pressevisning og prøvekjøring av nye Opel Astra.

Olav Aasen tok turen, og forteller her.

Jeg hadde høstferie på fjellet da det fredag ettermiddag/kveld tikket inn en epost om at Opel Norge inviterte Opel-registeret til å være med på test av Astra. Etter å ha sjekket at ingen andre hadde meldt seg, sendte jeg en SMS til Stein Pettersen, PR-sjef i Opel Norge, og fikk raskt svar. I løpet av helga var alt i boks, inkludert flybilletter Gardermoen – Wien t/r. Så da var jeg plutselig motorjournalist. Hvordan skulle nå dette gå? Her ville det bli nødvendig med en bratt lærekurve!

Grytidlig avreise fra Gardermoen var neppe den beste oppladningen for en lang dag med kjøring av ny bil i fremmede omgivelser. Men etter faktisk å ha sovet under en god del av flyturen til Wien, var jeg opplagt og klar. Siden vi hadde tidlig fly, måtte vi vente en stund før oppstart med pressebriefing.

Etter hvert kom pressebriefingen i gang, og så det viktigste: prøvekjøringen. Det var lagt opp til en løype i tre etapper første dagen. Utgangpunktet var flyplassen i Wien, over til Slovakia hvor vi kjørte i og rundt «lille Karpatene» med mål i Bratislava. Ved et innlagt kaffestopp (og bilbytte) ved B-Club Restaurant i Dol’any, hadde Opel plassert en nydelig 71-modell Kadett for å vise arven fra tidligere nyskapende Opler i denne klassen.. Dessverre har jeg hatt en minnekortkrasj, så mange av bildene jeg tok på turen er tapt, inkludert bilder av B-Kadetten. Jeg regner imidlertid at de fleste av dere kjenner til B-Kadetten.

På kvelden var det en kjøretur i og rundt Bratislava for test av det matrisebaserte LED—lyset som tilbys i nye Astra. Søm følge av kort avstand mellom først avkjøring til høyre og deretter umiddelbar avkjøring til venstre, hvor den siste avkjøringen ble oppdaget for sent, fikk noen av oss en ekstra tur over grensen til Østerrike og tilbake igjen. Slik ble det en ekstra test av bilen og lysene. Etter en bedre middag og en god natts søvn, var det retur til Wien. Dette var i utgangspunktet en kort tur som undertegnede forlenget ved å kjøre feil rett før flyplassen slik at vi fikk et ekstra kvarter med kjøring og opplevelsen av en liten «dorf» like utenfor flyplassen. Tidlig ankomst Gardermoen gjorde det mulig å koble tilhengeren til Country Tourer’n og kjøre opp en lass med ved på hytta før det ble kveld.

Bilen:

Astra er en viktig bil for Opel. Segmentet som Astra tilhører står for 23 % av nybilsalget i Europa, selv om vi i Norge gjerne kjøper større biler.

Nye Astra er blitt mye lettere enn forrige modell, rundt 140 kg for de fleste modellene og opp mot 200 kg for enkelte utgaver. Dette er gjort ved mer utstrakt bruk av ulike metaller og stållegeringer. I en tid hvor hjulene blir stadig større og bredere, har Opel i stedet redusert hjulstørrelsen og også her spart vekt. På elektronikken er de spart hele 11 kg, uten at funksjonaliteten er redusert. Tvert om, nye Astra har fått ny funksjonalitet i forhold til utgående modell.

17 A297524 1024x724  
 Oversikt kupe  

 

 

Nye motorer har også gitt lavere vekt. Fra den 3-sylindrete 1,0 bensinmotoren på 105 hk, via 1,4 på 150 hk til 1,6 på 200 hk. Denne siste kommer dessverre ikke til Norge ved introduksjonen, men det er meningen at den kommer til Norge i 2016. Den nyutviklede 1,6 l dieselmotoren som har kommet i Meriva, finnes også til Astra. I kombinasjon med manuell 6-trinns girkasse leverer denne 110 hk, mens den i kombinasjon med automatgir levere 136 hk. VI fikk ikke anledning til å teste denne motoren i Østerrike/Slovakia, men skal teste den her hjemme om ikke lenge. Dessverre ble det ikke mulig å få gjennomført dette før dead-line, så vi kommer tilbake til denne ved en senere anledning.

Alle de testede motorene fungerer bra i Astra. 200 hk var gøy, men det er nok 1,4 l bensin på 150 hk som vil bli volummodellen. 1,0 bensin på 105 hk, fra tre sylindre, fungerer også greit, motoren må ha noe mer turtall enn de to andre bensinmotorene, men «den halve V6-ern» gikk overraskende bra. NÅ har jeg bare testet den på motorvei og i bykjøring, men for begge deler var det mer enn tilstrekkelig motorkraft.

Med bl.a. nyutviklede seter har fører og passasjerer fått økt plass, selv om den nye Astra både er kortere og lavere enn utvendig enn utgående modell. Til gjengjeld er nye Astra litt bredere enn den «gamle».

05 A295912 1024x538  
Interiør med gruppering av knapper  

 

Inntrykket etter 12-15 mil bak rattet på varierte veger, alt fra motorveg til bykjøring og smale landsens veier, er at her har Opel gjort hjemmeleksen sin. Det er lett å finne en god kjørestilling, og det lille som finnes av knapper er oversiktlig ordnet i grupper; knapper for radio og infotainment i en gruppe nær den berøringsfølsomme skjermen, knapper for hurtigtilgang til innstilling av klimaanlegg og annet varmerelatert i en annen gruppe, og førerassistansesystemer mm i en tredje gruppe. Det var heller ikke noe problem å finne fram til grunnleggende innstillinger i menyene, selv uten å konsultere håndboka. Opel hadde programmert kjøreruter og lagt inn i navigasjonssystemet, så her var det bare å kjøre i veg.

Utgående modell henger godt med, og selger fortsatt bra i Europa. Nye Astra imponerer med gode kjøreegenskaper, fine motorer, godt utstyr, lavere vekt som gir bedre drivstofføkonomi, bedre plass på tross av omtrent samme utvendige mål som utgående modell. Uten tvil den beste Astra så langt.

Moderne biler har gjerne fått redusert sikt fra førerplassen grunnet styrke i stolper etc, som skal beskytte personer i bilen i tilfelle den går rundt og havner på taket. Nye Astra har fått forbedret sikt fra fører; fremover, til siden og bakover, med opp til 3 grader større synsvinkel.

Nye Astra introduserer utstyr som ikke tidligere har vært tilgjengelig i klassen, som f.eks. det intelligente LED-lyset.

03 A295648 1024x683

 

 
 LED lys-funksjon  

 

Lysene imponerer ved hele tiden å lyse opp så mye som mulig av vegen og vegkanten, og gjør dette ved selektiv å koble ut matriseelementer for å mørklegge én og én sektor for å unngå å blende annen trafikk. I praksis virker dette virkelig bra. Litt rart er det imidlertid å ignorer den blå varsellampen for fjernlys nå man når igjen eller møter andre biler. Lyset er også uvanlig hvitt, i hvert fall for en som er vant med Xenon-lys. I starten virker reflekser fra skilt uvanlig sterke, men dette er en vanesak og snart virket det naturlig. Særlig når vi lå bak andre biler var lysfeltet åpenbart (ved møtende trafikk blir lyset «blandet» og det er vanskeligere å se hvem som bidrar med hva». Vegkantene på begge sider av forankjørende bil ble godt opplyst, klare «lyskjegler» på hver side av bilen så litt rart ut – men det fungerer bra og eventuelle dyr eller fotgjengere i vegkanten blir mye lettere å oppdage. De oppdages også tidligere, noe som bedre til reaksjon og gir derfor også et søkt sikkerhetsnivå både for de som er i bilen og for andre trafikanter.

Prinsippskisse lys-funksjon

 

 
 Prinsippskisse lys-funksjon  

 

Varianter:

Nye Astra kommer med fire motoralternativer:

1.0 l bensin på 105 hk, 5 trinns manuell girkasse.
1,4 l bensin på 150 hk, 6 trinns manuell girkasse eller 6 trinns automat
1,6 l diesel på 110 hk , 6 trinns manuell girkasse
1,6 l diesel på 136 hk, 6 trinns automat

Senere vil det også komme en 1.6 l bensin på 200 hk.

Astra finnes i tre utstyrsnivåer: Edition, Innovation og Premium:

Veiledende priser starter på kr 224.900 for 1.0 l bensin og 234.900 for 110 hk diesel i Edition-utgave. Tillegg for utstyrsnivå Innovation er kr 20.000. For utstyrsnivå Premium, som inkluderer de matrisebaserte LED-lysene, kommer et tillegg på kr 25.000 ut over Innovation.

Den antatte volummodellen, 1.4 l bensin på 150 hk med Premium utstyrsnivå koster veiledende krav 289.900 med manuelt gir, og kr 309.900 med automat. Dieselmotorene i kombinasjon med utstyrsnivå Premium koster veiledende kr 279.900 for 110 hk i kombinasjon med manuelt gir, og kr 309.900 for 136 hk i kombinasjon med automatgir.

Utstyr i Edition omfatter bl.a. cruise control, oppvarmet skinratt, LED-kjørelys (halogen hovedlys), LED blinklys, automatisk bakkestartassistent.

I nivå Innovation får du i tillegg bl.a. AGR godkjente ergonomiske sportsseter, Opel Eye med førerassistansepakke (automatisk nødbrems, avstandssensor og indikator, kollisjonsvarsling med head-up i frontrute, filholderassistanse, trafikkskiltgjenkjenning), automatisk lyskontroll, parkeringsassistent.

I nivå Premium inngår i tillegg bl.a. det matrisebaserte LED-hovedlyset, lukeparkeringsassistent, nøkkelløs døråpning og start, navigasjon, bluetooth håndfri, LED baklys.

For mer inngående informasjon om hva som inngår i de ulike utstyrsnivåene, og veiledende priser for andre kombinasjoner og ekstrautstyr, se www.opel.no. Prøvekjøring anbefales – ta kontakt med din lokale Opel-forhandler.