Denne bilen eies av Torgeir Henning Melseter.

Han kjøpte den på Lesja i påsken 2005, da som ett bra

Restaureringsobjekt.

Bilen er en 1972 Kadett B med 1.1 liters motor.

Bilen var da helt original men veldig slitt.

Deler av karosseriet manglet lakk og grunning,

skjermer og frontplate var sterkt angrepet av rust.

 

Bilen ble demontert og rustsveiset i løpet av sommeren/høsten

2005, og var ferdig restaurert i løpet av vinteren.

Bilen ble ferdig lakkert til påsken 2006 og har blitt veldig fin å se til.

 

Bilen ble som ny registrert på GM Norge og brukt som demonstrasjonsvogn.

Dette vises fra servicehefte og papirer som var med bilen.

Antall eiere er foreløpig ukjent men bilen hadde vært i daglig drift frem til 2003.


Her er det hjemmesydde setetrekk.

 

Det medfulgte original takgrind og reservehjul, samt hjemme sydde bilputer

Fra det tidlige 70-tallet, og hjemmelagde setetrekk som har medført at det vises nesten ingen slitasje på setene.

 

 

Tekst og foto: Svein Magne Melsæter.



Fint ja..


Kadetten bakfra.







Den stolte eier.



Veterantreff på Skaret.

 

Lørdag 19 august var det duket for veterantreff på Skaret i regi av Nordmøre og Romsdal Kjøretøyhistorisk Klubb. Siden flere av oss i opelregisteret avd. Romsdal også er medlemmer i denne klubben ble vi forespurt om vi kunne bidra litt, og det gjorde vi selvfølgelig.

Undertegnede, Torbjørn og Geir sto på post under rebusløpet, mens de andre kjørte rebusløp.


Med 32 startende og  med både teoretiske, praktiske og barneoppgaver, ble dette en

Meget vellykket affære.

Bilutstillingen oppe ved skarstua telte ca. 70 biler, med alt fra gamle opler, lastebiler og

Gamle amerikanere.

Undertegnede og Torbjørn stilte opp med en liten stand for opelregisteret med Rekord C,

Ascona B og opel sykkel, hvor vi prøvde å verve nye medlemmer, selge klubbeffekter og informere om klubben vår.


Om kvelden var det middag og premieutdeling og det ble tid til litt diskusjoner, og vi diskuterte litt om at bilklubbene i nærområdet må prøve å samarbeide og møtes litt oftere.

Alt i alt var dette et meget vellykket treff og vi ser frem til neste års treff.

 

 

Svein Magne Melsæter


Torbjørn på post.

 

Da er det min tur til å ta over stafettpinnen.

 

Jeg heter Svein Magne Melsæter, er 36 år og bor på et småbruk i Malmedalen i

Fræna kommune rett ved Molde, og jobber som IT-konsulent i Matiq AS.

 

 Interessen for Opel må en vel si å ha fått inn med morsmelka, da både min far og bestefar har kjørt Opel siden før jeg ble født. Selv om interessen til mine forfedre ikke har strukket seg lengre enn til å eie og kjøre Opel og derav så har ikke det å skru bil vært min store interesse før i de senere år, men jeg har eid en god del biler, selvsagt så har dem fleste vært av merket Opel.


Ole Emil liker best Rekord Cupe.

 

Min bileier karriere startet med at jeg som 8-9 åring kjøpte en 1962 Volvo Duett av naboen for 5 kroner og den står her fortsatt, men nå som skogsvrak.

Da jeg var 18 år og fikk lappen så kjøpte jeg en 1970 Ford Escort Mexico,

Motivlakkert, stylet, brede dekk osv… Etter ett år med masse kjøring og elektriske problemer så var jeg helt sikker på at jeg aldri skulle ha Ford noe mer og det har det heller ikke blitt.

 

Etter at Ford karrieren var over så kjøpte jeg en 1979 Mitsubishi Colt Sigma Galant 2000 GLX, kjøpte den hos Opelforhandleren i Molde og min bestefar var med for å prute siden han var godt inne med selgerne der etter å ha kjøpt mange nye biler der. Etter at Galanten var kjøpt og slitt ut så ble det enda to Galanter til den ene 1978 modell maken til den første og en 1985 1.6 GL.

Er det noen som vet om en Mitsubishi Colt Sigma Galant 2000 GLX i brukbar stand så ta gjerne kontakt.

 

Da har vi kommet over midten av 90-tallet og det var da det hele begynte å ta av for å si det enkelt, kjøpte meg motorsykkel en Honda CX 500 Custom 1982 modell som jeg hadde i 6 år, en artig sykkel som jeg hadde mye glede av og var på mange MC-treff med.

 

I 1997 tok ryggen kvelden og jeg ble gående hjemme og da måtte jo den gang unge Melsæter finne på noe så da ble det litt bilsalg på si og da selvfølgelig ble det en del Opler som  for eksempel Rekord E1, E2, Kadett D, Ascona B og  C, ble kjøpt og solgt samt en del andre bilmerker også.


1973 Opel Rekord 1900 Cupe.

Som sagt har bilinteressen alltid vært til stede men det har tatt helt av de siste par årene etter at Torgeir Melseter kom på døra en kveld og sa jeg måtte bli medlem av Opelregisteret for nå skulle han vinne vervepremien og jeg måtte bli medlem siden jeg var opelmann som han sa.

Jeg var ikke vanskelig å be og dermed var nysgjerrigheten for opelregisteret og hva det var for noe vekket og Torgeir fikk lagt grunnlaget for å vinne vervepremien som han også gjorde.

 

Etter å ha mottatt medlemsbladet og lest til øyet ble stort og vått så bestemte jeg meg for at jeg måtte på treff med en av Asconaene.

Jeg hadde da 2 stk Ascona B 1.3N som jeg fortsatt har, den ene en 1980 modell som jeg kjøpte i Trondheim sommeren 2000 som da var gått 49000 km og ikke hadde vært vinterkjørt, de orginale vinterdekkene fra 1980 fulgte med og dem brukte jeg den første vinteren jeg hadde bilen, dekka var vel ikke av det beste etter å ha ligget ubrukt i 20 år men jeg kjørte faktisk 2 turer til Trondheim på dem den vinteren.

Den andre Asconaen er en 1981 modell som min bestefar kjøpte ny hos Wiigmaskin i Molde, denne bilen er nå restaurert, har nå gått 151000 km og er blitt veldig flott å se til.


På Opeltreff for første gang.

Jeg lot kvinnfolk og unger bli hjemme å dro på treff til Hersjøen med 1981 Ascona B, med telt og sovepose i bagasjen, og ble veldig godt mottatt av opelregisterets ildsjeler som holdt på å lage treff.

Selv om været ikke var så mye å skryte av på Hersjøen så var i alle fall stemningen og opplevelsen veldig mye å skryte av, fikk prøvekjøre Speedster,

Knyttet mange gode kontakter og at det ble ny avdeling i Trøndelag.

 

Det er en jeg ikke kan komme utenom i den forbindelse og det er Kjell Olsen i fra Troms, som jeg møtte for første gang på Hersjøen, en må vel si at når to samlermennesker møtes så finner en tonen lett og det kan en vel trykt si at vi gjorde, siden treffet på Hersjøen så er det bare en håndfull dager vi ikke har hatt kontakt med hverandre, det har blitt veldig mange timer i telefon og veldig mange tekstmeldinger. Vi har også kjøpt og solgt flere biler sammen, pr. i dag

så eier vi en 1982 Opel Senator sammen og flere skal det bli.


Jeg og Kjell Olsen.

 

 

Under treffet på Hersjøen ble det sagt at vi oppe ved Moldeområdet burde starte lokalavdeling siden vervepremien havnet oppe hos oss og etter en tids tenking på det tok jeg en prat med Torgeir og Torbjørn om vi kanskje skulle gjøre alvor av planene for egen lokalavdeling her i Romsdal.

Og som sagt så gjort, så er nå lokalavdelingen for Romsdal opprettet og det kommer stadig til nye medlemmer.


Noen av mine biler.

 

Pr. dags dato så består bilparken av:

1989 Opel Kadett E 1.6i power stv.

1982 Opel Senator 2.5

1981 Opel Ascona B 1.3N

1980 Opel Ascona B 1.3N

1978 Opel Rekord E1 2.0S

1977 Opel Kadett City

1973 Opel Rekord D 1900 Cupe

 

 

Ellers så samler jeg på veldig mye rart, frimerker, mynter, sedler, radioer, tegneserier, bøker, pluss mye annet rart som jeg ikke trenger å nevne her og ikke minst gjenstander som er Opelrelaterte.

Samlingen min strekker seg over noen titusener gjenstander med smått og stort og den øker stadig.

Så skal du kvitte deg med noe i de overnevnte kategoriene så ikke nøl med å ta kontakt.

 

Da vil jeg herved overlate stafettpinnen til min gode kompis Kjell Olsen i Troms.

 

PS.

 

Husk ikke kast noe, det er kjekt å ha……..

 

 

Hilsen fra Svein Magne Melsæter


1977 Opel Kadett City.


1980 Opel Ascona 1.3N.


1978 Opel Rekord.


Ole Emil og Ascona'en.


 

Avisa Romsdal 10-04-2007

Svein Magne Melsæter samler på mye rart.
Vi kunne skrevet om det første norske Donald-bladet eller komplette myntsamlinger,
men dette skal handle om kjøretøy.
Dermed blir det Opelsamlinga vi konsentrerer oss om her.


Undertegnede og fotograf rullet opp på tunet til Svein Magne Melsæter
siste lørdagen i februar. Småbruket heter Vollbakken og ligger i Malmedalen
like før krysset ved bomstasjonen. Her bor det fire generasjoner Melsæter,
noen hunder og et ikke ubetydelig antall Opler.

Hele slekta

– Interessen for Opel har jeg fått inn med morsmelka.
Både bestefar og far kjørte kun Opel,
og siden de kjøpte ny bil annen hvert år kan du jo tenke deg
hva som var fast samtaleemne på gården, smiler Svein Magne,
som i dag er den stolte eier av hele syv Opler.

– Hvilken modell er det som ligger ditt hjerte nærmest?

– Det må være Opel Ascona B. En bil som mange kjenner som den ultimate
rånebilen på 80-tallet. Men for meg skal det helst være så originalt
som overhode mulig. Du finner ikke noe styling eller trimma motorer i mine biler,
forteller Svein Magne.

Rånebil

Vi småfilosoferer litt rundt den enorme interessen det var for disse
bilene på 80-tallet og kommer frem til at noe av grunnen måtte være Ascona 400.
Dette var en rallyutgave som ble produsert i 260 eksemplarer og fremsto som
drømmebilen med stor D for 80-tallets rånere. Og siden tilgangen
på stylingsett var stor, gjorde nok dette sitt til at bilen ble fryktlig
populær blant ungdommen.

– Siden vi snakker om rånekulturen på 80-tallet så var det jo slik at det
var stor forskjell fra sted til sted når det gjaldt valg av bil.
I Aurosen var det jo den såkalte «Aurosenporscha» som
gjaldt, også kalt Ford Granada, i Malmefjorden kjørte man Opel,
mens på Farstad var Honda førstevalget.

– Hvorfor tror du det ble slik?

– Vanskelig å si, men det kan jo ha noe med at de råeste gutta ble
forbilder for resten av bygdas fartsglade sønner, sier Svein Magne.

Han startet karrieren med en stylet Ford Escort Mexico.
Det var den første og siste Forden og den ble etterfulgt av flere
Mitsubishi Colt Sigma Galant. Men fra slutten av 90-tallet har det
kun vært Opel som har rådet grunnen på småbruket.

– I 1997 tok ryggen kvelden og da måtte jeg finne på noe å holde på med.
Jeg begynte da å kjøpe og selge Opler, noe jeg har holdt på med til i dag.
Vi er en liten gjeng bilgale kompiser som i dag har rundt 40 Opler til sammen,
og i den anledning vil jeg gjerne benytte anledningen til å spre litt
blest om Opelregisteret.

Interesseklubb

Opelregisteret er en klubb for alle med interesse for nye og gamle Opler.
I Møre og Romsdal har klubben rundt 100 medlemmer,
men Svein Magne og fire andre har også startet en lokal avdeling med
faste møter en gang i måneden.

Her prekes det Opel over en varm kopp kaffe, planlegges turer til Opeltreff,
samtidig som medlemmene hjelper hverandre med å mekke.
Du finner mer om klubben på www.opelregisteret.no

– Mye av gleden med å drive med dette er jo prosessen fra man finner
en aktuell bil til doningen står på tunet. Denne prosessen kan gjerne ta et halvt år.
Man skal jo mase litt på pris, vurdere kjøpet frem og tilbake og
selvfølgelig hente bilen da. Da drar vi gjerne flere stykker og tar det som
en trivelig kompistur.

Langtur

– Den siste bilen jeg kjøpte var en Opel Senator 3.0i CD.
Bilen sto på Senja og er jo en skikkelig grombil med alt av ekstrautstyr.
På turen tok vi en liten svipptur nedom Oslo der det var medlemsmøte i Opelregisteret.
Vi skulle også hente en bil som skulle nordover.

– Enden på visa ble en kjøretur på 3.700 km, på glatt vinterføre.
Vi kjørte fredag ettermiddag og kom hjem på tirsdag ettermiddag.
Jeg tror nok det er personlig rekord, smiler Svein Magne,
som minner om at alle Opelglade er hjertelig velkommen i klubben.

av Tormod Skotheimsvik
10.4.2007
Foto: Lars Bernhard Lønseth
Avisa Romsdal

Min onkel og tantes P2

 

Hei folkens

 

Her er noen bilder av min onkel og tantes 1962 P2.

Bilen ble kjøpt på Sunndalsøra og jeg var så heldig å få bli med på

Turen, og fikk også prøvekjøre bilen.

Bilen er veldig fin og god å kjøre, og min tante og onkel har vært på

Flere lokale treff med den, og til og med fått premie.

 

Opelhilsen fra

Svein Magne Melsæter


Anny og Inge Langnes med P2'n