Jakten på en Ascona A del 5

 

Jakten fortsetter.

 

Torbjørn har fremdeles ikke gitt opp å finne seg en flott Ascona A.

Denne runden av jakten på en Ascona A ble ikke helt som de andre turene vi har hatt.

Her dukker det også opp noen andre biler, en kan vel si at det baller litt på seg.

 

På forhånd har vi (Svein Magne Melsæter og Torbjørn Talstad) hatt kontakt med

mange folk rundt omkring.

Både når det gjelder Asconaer og andre biler, det ringer folk, det kommer mailer og vi ringer og mailer.

Så da ender det av og til med at den bilen hadde vært moro å ha.

 

Torbjørn fikk kontakt med en kar fra Gol om at han hadde en veldig fin Ascona A som Torbjørn kunne få kjøpe, bilen var strøken ble det sagt og Torbjørn fikk noen bilder av bilen på mobilen og dem så veldig bra ut, men det er jo ikke lett å se detaljer på bilder på telefonen.

Men det ble til slutt en avtale på bilen og det måtte planlegges å hente bilen.

Svein Magne fikk en mail fra en kar på Trysil om at han hadde en Kadett City som var til salgs, og her ble det også mange mailer og telefoner frem og tilbake, bilder ble sendt og til slutt avtale om kjøp av bilen. Etter litt prat med Torbjørn så ble det til av vi skulle kjøpe bilen sammen. Vi begynte da å planlegge henting av Kadetten på Trysil og av Asconaen på Gol.

Litt tidligere så hadde Torbjørn lovet å ta over en Senator som sto på Tornes noen mil unna,

Men denne måtte hentes på henger. Kadett Cityen måtte også hentes på henger siden toppakningen var gått. Etter litt planlegging og lån av bilhenger så bestemte vi oss for at

vi fikk hente alle bilene på samme helga. Det er jo bare en liten tur som Kjell Olsen ville ha sagt. Det var jo bare 3 mil å hente Senatoren på fredag, 120 mil å hente Asconaen på lørdag og 94 mil å hente Kadetten på søndag.

 

 


Fredag 18 mai.

 

Fredag ettermiddag dro vi til Robert Beinset og fikk hentet hengeren vi hadde fått lånt,

og satte kursen til Tornes for å hente Senatoren.

Vi kom frem til Mindor Johansen og fikk stabla Senatoren på hengeren og Mindor

fikk satt frem kaffe og konfekt, og vi hadde rett så hyggelig med å kikke på Ghost Rider’s

halsbrekkende motorsykkelkjøring før vi satt kursen til Malmedalen for å sette fra oss Senatoren. Så var det å ta en tidlig kveld før vi skulle starte turen for å hente Asconaen i

6 tia lørdag morgen.

 

 

Lørdag 19 mai.

 

Vi kom oss opp veldig tidlig på lørdagsmorgenen og Torbjørn kom oppi Malmedalen litt over kl.6. Vi skulle kjøre Torbjørn’s Fiat Barchetta nedover, kjekt å kjøre cab tenkte vi.

Vi kom oss av gårde og rakk ferga, og tok en liten stopp på Åndalsnes for å fylle drivstoff.

Etter noen timers kjøring fikk vi ett glimt av en rar doning som sto oppe i skogkanten nede i

Gudbrandsdalen og vi måtte stoppe for å ta en titt. Det som sto der var ett vrak av en gammel beltevogn som hadde sett sine bedre dager.

Vi satte kursen videre sørover til Lillehammer der vi skulle møte Terje Sylte som sto klar med Hiace’en for det var en del deler som skulle være med hjem igjen.

Etter å ha stablet oss inn i Hiace’en og kjørt på noen av de dårligste asfalterte veiene i Norge

kom vi oss frem til Gol.


Der møtte vi Olav Stuvebakken, selgeren av Asconaen og han viste vei frem til dit bilen sto.

Vi var nokså spente på om bilen var så bra som han hadde fortalt oss og vi hadde spekulert litt

På om den kunne være så fin som det ble fortalt. For vi hadde jo litt erfaring fra slik som vi har skrevet om tidligere. Da vi kom frem til der bilen sto var det ett flott syn som møtte oss.

En kjempe flott Ascona A, rød og blank i lakken, en aldeles nydelig bil med knappe 62000 km på telleren..

Etter å ha inspisert bilen måtte vi en tur oppi bygda for å hente alle delene som fulgte med.


Da vi hadde fått alle delene inn i bilen til Terje så kjørte vi ned til Asconaen igjen.

Torbjørn fikk lettet litt på lommeboken og papirene ble ordnet og vi var klare for hjemturen.

Etter litt mat og røyk så tok vi fatt på Golsfjellet og kom oss til Lillehammer og hentet Barchettaen. Vi fant ut at vi begynte å få litt dårlig tid til den siste ferga så her var det bare å kjøre på. Torbjørn kjørte foran i Asconaen og Svein Magne hengende på hjul i Barchettaen.

Da vi kom til Dombås så ble vi vitne til at det gamle hotellet brant opp og etter en liten stopp der så var vi på veien igjen for vi hadde ei ferge å nå.

Det gikk unna og vi rakk ei ferge tidligere enn beregnet.

Vi kom frem til Malmedalen etter 120 mils kjøring og da var det bare å komme seg rett i seng, for neste morgen skulle vi kjøre til Trysil klokka 7.

 

 

Søndag 20 mai.

 

Klokka 7 var det klart for avgang til Trysil, hengeren ble satt på Mercedesen og vi var klare for nok en liten tur for å hente bil. Vi kjørte av gårde i retning Oppdal og kom dit og tok en liten stopp for å fylle drivstoff. Så var det opp til Ulsberg og nedover Østerdalen til Tynset.

En liten rast på Tynset for litt mat og røyk så føyk vi av gårde igjen. Vi så at vi hadde kjørt inn bra med tid så hvis vi sto på over Drevsjø så kunne vi komme frem en time før beregnet tid og det gjorde vi. Vi fikk Kadetten på hengeren og fikk gjort unna papirarbeidet og tømt lommebøkene våre. Da var det bare å sette kursen hjemover igjen.

Vi tok oss en liten rast og fikk oss litt mat mens vi beundret Kadetten som sto på hengeren.

Det gikk unna hjemover også og det var flotte kjøreforhold og svært lite trafikk. Så turen hjem gikk helt uten problemer. Da vi ankom Malmedalen etter 94 mil så var vi ganske fornøyd med å kjøre bil så det ble spøkt litt med om vi ikke skulle kjøre oss en tur for å se oss litt rundt i nabolaget, men det ble med tanken det ja.

Totalt så hadde vi kjørt 217 mil denne helgen uten noen problemer i det hele tatt og det var vi veldig fornøyde med.

 

Kanskje dette var det 5 og siste kapitlet i jakten på en Ascona A, men en vet jo aldri, det er jo fremdeles noen som ikke har skaffet seg en slik Ascona.

Men vi jakter stadig og skulle det dukke opp noe så skal dere få høre fra oss.

Kanskje det ikke blir så lenge til heller, det dukket noe opp i skrivende stund så vi er nok snart på’n igjen.

 

 

Opel hilsen fra

 

Svein Magne Melsæter og Torbjørn Talstad