Romsdals Budstikke 11/6 2005

Bilklubben Opelregisteret ble stiftet i 1983. Ett av hovedmålene er å stimulere til restaurering og bevaring av Opel-modeller av teknisk og historisk interesse. Klubben skal samtidig arbeide for økt kunnskap om og interesse for Opel.

Den 27. mai i år ble den lokale avdelingen av Opelregisteret startet i Romsdal. En vennegjeng fra Malmefjorden er pådrivere, og de stortrives med sine Opel-biler.

De fleste har litt eldre modeller Opel-biler, som de bruker daglig og er godt fornøyd med.


Torgeir Melseter med Commodore A.

 

Tradisjon.

I min familie har det vært Opel siden 1965, da kom den første Opelen på gården heime. Siden har det vært rundt 30 stykker. Opel er en enkel bil, som det er lett å skru på. Det er også let å skaffe deler. Det finnes mye deler til eldre Opel-biler hos bilopphoggere. Deleprisene hos forhandler er også gunstige på Opel. Men det kan være vanskelig å få kjøpt deler til biler som er over 25 år gamle, sier Svein Magne Melsæter, leder i Opelregisteret avdeling Romsdal.


Svein Magne Melsæter med Rekord D Cupe.

 

Vi møtte Opelgjengen i Molde nylig. Oppdraget vi hadde gitt var følgende:

Ta med en bil fra hvert tiår de siste 50 år slik at vi kan se utviklingen. Det var ingen problem. En av de fineste bilene som kom var Bjørn Hatle sin Opel Rekord 1957 modell. Svart og blank i lakken, hel og fin innvendig og med orginalt soltak.


Biler fra hvert tiår fra 50-tallet til nå.

 

Mekker selv.

Denne bilen har en 1500 motor på 55 hk. Jeg har mekket en del på den selv. Det er alltid småting å passe på når man har en så gammel bil. Men bilen går godt, jeg bruker den på småturer i lokalmiljøet, sier Bjørn Hatle. Til daglig kjører han en nyere Opel-modell. Torgeir Melseter og hans Opel Commodore representerer 60-tallsmodellene. Da denne modellen kom i 1967, var den en uoppnåelig drøm for de fleste. Torgeir er en av de mest ivrige i klubben, og har en stor samling Opel-biler, både med og uten skilt.

Likevel drømmer han om flere. En Opel Diplomat V8 1965 modell er drømmen, smiler Torgeir Melseter.

Denne dagen har Opel-entuitastene fått låne en splitter ny Opel Astra Twincam fra Wiigmaskin. Det er blitt andre tider for Opel også. Galvanisert karosseri tar vekk rustproblemet, her var ikke Opel blant det første. En titt i motorrommet forteller at her er det ikke bare å sette i gang med skiftenøkkel og skrujern. Dataverdenen har for lengst overtatt. I de eldre bilene er det derimot lett å arbeide for nevenyttige mekkere, og det gjør de.


Svein Magne Melsæter, Bjørn Hatle og Torgeir Melseter.

 

Sosialt.

Vi liker å komme sammen, prate bil og mekke. Vi er vanlige folk som trives med hobbyen vår. Til jonsok drar vi til Oppdal på treff, forteller Svein Magne Melsæter.

Det er flere Opel-klubber, en for dem som driver med motorsport og en for performance-biler. Opelregisteret er en klubb for alle med sans for Opel.

Man trenger ikke ha verken en flott eller spesiell bil for å bli med. Klubben har over 1200 medlemmer i Norge, nå håper de lokale entusiastene å få med seg mange i klubben i Romsdal. For Opel er det mye av, dette har vært en folkebil i Norge siden 1960-tallet. Det finnes også noen eldre eksemplarer, den første Opel ble bygget i 1899.

Nettadresse til klubben:

www.opelregisteret.no

 

 

 

Olav Skjegstad

Romsdals Budstikke
11/6 2005


Barna trives godt i baksetet på en Commodore A.


Torbjørn Talstad, Torgeir Melseter og Olav Skjegstad.


Bjørn Hatle sin 1957 Rekord.

Foto: Gjermund Lien.